søndag 11. november 2007

Intervjuobjekter

1. Redaksjonen
Birger Amundsen, redaktør
Karine Nigar Aarskog, journalist
Line Nagell Ylvisåker, journalist

2. Redaksjonens kilder
Kjell Mork - Lokalstyreleder.
Alt Seltveit - Leder i Kulturforetaket (KF).
Robert Hermansen - Adm. dir. i Stor Norske Spitsbergen Kullkompani (SNSK)
En eller annen i turistnæringa.
Våtvik-familien - Eierne av Kafe Busen.
Gunnar Sand - UNIS-direktør. Hvordan opplevdes saken med Klattermus-klærne?

Til tekstanalyse

Vi har valgt å kun telle saker som har byline. Notiser kan riktignok være kritiske, men deres størrelse og funksjon gjør at de ikke kan være kritisk

Kategorier til tekstanalyse

Kritisk: Artikkelen er kritisk til noe eller noen i lokalsamfunnet, ved at den stiller spørsmålstegn og belyser negative konsekvenser av en avgjørelse. Kommenterer, ikke rapporterer. Lokalavisa som lupe. Eks.: Nytt hotell skaper nye arbeidsplasser, men: hva skjer med de andre hotellene? Hva skjer med reinen som pleier å gresse på området?

Patriotisk: Selvbejublende. Omtaler saksforhold uten å stille kritiske spørsmål. Gjerne enkildesaker? Nytt hotell=nye arbeidsplasser=hurra!

Nøytralt: Tar ikke stilling til saken, formidler kun rene fakta. Nytt hotell, som vil koste så og så mye, og den og de står bak og skal drive det. Motsats til kritisk, fordi den ikke stiller spørsmål og gjør rede for konsekvenser.

Antall kilder: Fordi flere åpne kilder er et kjennetegn ved kritisk journalistikk.

Størrelse på sak: Liten (enspaltere) og stor (større enn en spalte).

Til innledning

Avisens oppgave er det ingen som betviler: Det er samfunnsoppdraget som skal ligge i bunnen for all journalistikk. Lokalaviser har imidlertid fått et frynsete rykte på seg i det øyemed. De beskyldes for å være unnvikende og selvbejublende, i stedet for kritiske og gravende. Journalist og forfatter Stein Ingar Kolloen malte våren 2007 et mørkt bilde av lokalavisene, i et foredrag på LLAs årsmøte. Han hadde lest et utvalg lokalaviser, og ikke funnet annet enn selvskryt og patriotisme på lokalsamfunnets vegne. Journalist Birgit Røe Mathiesen kommer til samme konkulsjon i sin masteroppgave "Lim og lupe bla bla": Lokalavisene svikter samfunnsoppdraget sitt. De er slett ikke vaktbikkjer, heller lokalsamfunnets myke maskot.

Sjues oppskrift

1. Innledning. Hva handler oppgaven om? Hvorfor vil vi skrive om det?

2. Metode og teori.

3. Kommentere hvordan vi står i forhold til andres arbeid -relatere til teori og annen forskning.

4. Presentasjon og analyse. Trekke ut tendenser i materialet. (For oss er dette to punkter: Tekstanalyse-del og intervjudel.)

5. Drøfting og oppsummerende konklusjon. Her er gullet!!! Strev, strev, strev, la det ikke være tynt. Skriv dritgodt!

6. Eventuelle vedlegg. Exel-skjema.

7. Kildeoversikt (nett).

8. Litteratureoversikt.

Kritisk journalistikk

Selvstendig, flere kilder, åpne kilder, initiativ til sak oppstår i redaksjonen (Sigurd Høst).

Med kritisk journalistikk mener vi journalistikk som selvstendig og uavhengig belyser kritikkvedige forhold i lokalsamfunnet, selv om dette medfører kritikk og gjerne ubehag for kilder. Journalistene tør å stille spørsmål ved forholdene rundt seg, uavhengig av kilders interesser og ønsker. En kritisk artikkel ikke bare beskriver og rapporterer fra samfunnet rundt seg, men kommenterer og kritiserer.

En forutsetning for å drive kritisk journalistikk er at journalisten ikke lar seg styre eller påvirke av kildene. I små lokalsamfunn er journalister og kilder nært på hverandre. Det kan gå utover den kritiske journalistikken ved at journalisten ikke våger å kritisere, nettopp fordi hun er så nær de hun kritiserer. Som Knut Olav Åmås sier det:

"Å se sine egne lesere i øynene hver dag kan føre til ansvarlighet og pålitelighet. Men også feighet."

Møteplan

Lørdag 17. november kl 17

Onsdag 21. november kl 14

Torsdag 22. november: Tekstanalysedag, hele dagen.

Lenkeliste:

Linker vi har brukt:

http://www.aftenposten.no/meninger/kommentarer/article2053825.ece (Knut Olav Åmås debattinnlegg om den vanskelige nærheten)

https://www.retriever-info.com/services/archive.html (Debattinlegget til Hallgeir Westrum. Nr 2. på siden)


http://www.nored.no/mainDesign.asp?aid=14720&gid=6770 (Odd Richard Olsen)

http://www.journalisten.no/story/49345 (Danser for tett med kildene - intervju med Birgit Røe Mathisen)

Arbeidsplan

Uke 46: Sandra i Belgia. Marie i Oslo.
Sandra skal: 1) Lese metodebok, skrive metodekapittel.
2) Finne ut hva LLA har sagt om SP. Er SP kritisk (hilsen andre kilder)?
Marie skal: 1) Hva er kritisk journalistikk? Definere. 2) Hva sier de andre oppgavene om ståa i andre lokalaviser. Hvorfor drives det lite kritisk journalistikk i lokalaviser? 3) Kan vi lese alle SP på nasjonalbiblioteket? Evt. høre med skolen om arkiv.

Uke 47: Marie i London til onsdag. Sandra i Oslo.
Sandra skal: 1) Skrive innledning. Skrive redegjørelsesdel, hvorfor valgte vi SP som case study?
Sammen skal vi: Gjøre tekstanalyse (er SP kritisk?) 36 aviser fra de siste tre åra. Lage intervjuer.

Uke 48 og 49: Svalbard! Intervjuer og ræl. Tolke intervjuene.

Uke 50: Skrive konklusjon.