mandag 19. november 2007

Metode, hilsen Anne Fogt

Anne Fogt om metode: (Forelesning HiO høsten 2007, se ark)

Kvalitativ innfallsvinkel: forstå, forklare og illustrere tendenser, går i dybden og vektlegger betydning. Kvalitative data uttrykkes i tekst.
Kvantitativ innfallsvinkel: klargjøre, forklare og generalisere, vektlegger utbredelse og antall. Kvantitative data uttrykkes i mengdetermer.

Metodetriangulering: Kompensere vfor svakheter ved en metode ved å bruke også andre metoder, enten både kvalitative og kvantitative, eller ulike kvantitative og kvalitative metoder. Vitenskapelig arbeidsform hvor man velger flere metoder for å komme frem til et mål.

Sikre kvaliteten i forskningen:

Kvantitativ forskning:

Generalisering (gjelder resultatene også i andre sammenhenger enn den konkrete situasjonen der de er blitt samlet inn?).

Reliabilitet (hvor pålitelige er resultatene? Ved akkurat samme handling blir resultatet akkurat det samme.).

Validitet (Gyldighet. Skille objektive fakta fra subjektive betraktninger. ("Den objektive sannhet")).

Kvalitativ forskning:

Overførbarhet. (Forskerens tolkning av dataene gir grunnlag for overførbarhet og gjør den ev. relevant i andre sammenhenger).

Troverdighet. (Umulig å gjenta akkurat samme handling. Forskningen er knyttet til at forskningen utføres på en tillitsvekkende måte. Forskeren må reflektere over utviklingen i forskningsprosessen).

Bekreftbarhet. (Har den kritiske leser mulighet til å vurdere hvordan forskerens ståsted kan ha påvirket tolkningen av resultatene? Opplysningene så autentiske som mulige).

Ingen kommentarer: